KMTD Expedíció 2021
2021. április 13. 21:19
Három országot érintő, 1000 kilométeres kajaktúra Székelyföld szívéből, Székelyudvarhelyről Budapestre a Nagy-Küküllő - Maros - Tisza - Ferenc-csatorna - Duna vízi útvonalon.
2021. április 13. 21:19
Három országot érintő, 1000 kilométeres kajaktúra Székelyföld szívéből, Székelyudvarhelyről Budapestre a Nagy-Küküllő - Maros - Tisza - Ferenc-csatorna - Duna vízi útvonalon.
KMTD Expedíció 2021
Az idénre eredetileg egy nagyobb, autós utazást terveztem a #theadventurousdacia-val, a KMTD Expedíció pedig tavaly nyári program lett volna, de a COVID-19 sajnos mindent összekuszált, így 2021-ben evezni fogok, vezetés helyett.
Határátlépések
A KMTD Expedíció egy három országot érintő vízitúra, így több, egészen pontosan három határátkelést kell lebonyolítani. Lássuk hogyan…
Milyen kajak legyen?
A KMTD Expedíció egy olyan járművet igényel, amivel én nem rendelkezem, ezért többek között olyan támogatókat is kerestem, akik kajakot tudnak biztosítani a 21 napos útra. A székesfehérvári Vitál Club Sportáruház jelentkezett leghamarabb.
Hazaút Erdélybe és kilátásaim
Két ok miatt is a túra útvonalán autóztam haza Székelykeresztúrra: előzetesen fel szerettem volna mérni a kritikusabb pontokat miattam és a kajak miatt is, valamint két-három napi távolságra ott kellett hagynom utánpótlás élelmet és vizet.
Elindultam és teszteltem a Küküllőt
Vagy ő tesztelt engem? Az első nap hosszú volt, de ebből összesen nagyjából hét kilométert töltöttem vízen, annak is úgy húsz százalékát gyalogolva a kajak mellett. A lábaim kékek-zöldek-lilák, a bal hüvelykujjamat nem tudom rendesen behajlítani, és a kajakon is jó szolgálatot tett az alját védő fólia, de valószínűleg itt-ott azért elérték a műanyagot is a kövek.
Ez már vízitúra
... nem extrém kaland, mint az első napi hat kilométer volt. A két Küküllő összefolyásától indultam, és már a Maros partján éjszakázom.
Kezdődnek a technikai problémák
A tegnap kezdte a telefonom, aztán a kisebbik napelem, ma folytatta a Garmin és a nagyobbik napelem.
Két váratlan átemelés és sok kedves ember
Épül a gyorsvasút pályája a Maros völgyében, és ma két hídja alatt is át kellett volna eveznem, de jobbnak láttam kiemelni.
Az eső megálljt parancsolt
Egy órát ücsörögtem a ponchómban két fa között a kora délutánra beigért zivatar alatt, majd, mivel ugyan enyhült, de elállni nem akart az eső, fél hétkor úgy döntöttem, itt éjszakázom.
Megvolt a második utánpótlás
Nem volt akadály, jót haladtam ma, annak ellenére, hogy csak tízkor indultam. Húztam az időt, hogy valamennyire megszáradjanak a dolgok.
A romániai szakasz teljesítve
Fél hatkor Nagylaknál kerékre tettem a kajakot, ezzel pedig véget ért a KMTD Expedíció romániai evezős része.
A Marost is magam mögött hagytam
Ötvenhárom kilométert kellett csak eveznem ma, öt órakor már a szegedi Horthy Csónakházban kortyoltam a hideg szódát. Ők látnak vendégül ma éjjel.
Ada vendége voltam
Az eddigi legkeményebb menet volt a Szeged-Ada szakasz. 71 kilométer, két határellenőrzéssel, fogadóbizottsággal, TV interjúval.
Telefonok rendben, irány a Ferenc-csatorna
A hosszúra nyúlt este és a telefonok miatt eleve kései indulást terveztem, valamint azt, hogy túllegyek az óbecsei átemelésen, és evezzek valamennyit a csatornában.
Három nap a Ferenc-csatornán
Jól lehetett haladni rajta, de a két gát, a zivatarok és a váratlan kulai hidak miatt csak szükség volt arra a három napra (és egy kicsire), amit még akkor számoltam, amikor nem tudtam, hogy alig van sodrás.
Elindultam felfelé a Dunán
Időben indultam, a szekerezés és két határátkelés ellenére is sikerült harminc kilométert eveznem Kanda Kormányzóságig.
Érkezik az ár
Kanda-fokról indultam, és Baja felett nem sokkal ért véget a mai szakasz. Ezen a napon csak 26 kilométert haladtam, kérdés, hogy tudom-e majd pótolni, vagy összeszedek még némi plusz késést.
Baja – Ordas, két nap
Szerdán harmincnál kevesebbet, csütörtökön valamivel többet eveztem, a kettőből megvolt a harmincas átlag. Szerintem előnyös nekem az áradó Duna.
Az utolsó teljes nap a főágon felfelé
A péntek húzósnak ígérkezett, mert el kellett érnem az Ordastól 35 kilométerre lévő Dunavecsét, ráadásul Dunaföldvár is útba esett, ahova a legerősebb sodrást jelezték nekem Mohácson.
A Ráckevei-Duna és a cél
Elsősorban azért választottam ezt az útvonalat, mert még nem volt alkalmam itt evezni, aztán kiderült, hogy a zsilipek miatt a sodrás is elhanyagolható, így a pár nappal korábban kalkuláltnál korábban, már vasárnap véget érhetett a túrám.
Telekommunikációs gubanc
A KMTD Expedíció alatt négy napot töltöttem Szerbiában (nem EU tag), ez alatt valamivel több, mint 40000 Ft mobil beszélgetés és mobil internet számlát sikerült összehozni a Telenor Hungary-nál úgy, hogy Szerbiában is a Telenor hálózatát használtam, és volt egy szerb Telenor mobilinternet SIM-em is, amire még plusz kb 6000 Ft-ot költöttem.